دوشنبه ؛ 31 ارديبهشت 1403
13 ارديبهشت 1403 - 11:43
تقلای آمریکا برای نجات قصاب غزه

نتانیاهو زیر گیوتین دادگاه لاهه

نتانیاهو که این روزها در داخل و فضای بین‌المللی تحت فشار است از صدور حکم دادگاه لاهه بسیار وحشت کرده است و به همین خاطر دستبه دامان غربی‌ها شده تا با اعمال فشار قضات لاهه را از صدور حکم جنایی باز دارد.
کد خبر : 16434

تبیین:

 

گزارش‌ها و برآوردهای سیاسی و حقوق بشری حاکی از آن است که رژیم صهیونیستی پیام‌هایی درباره امکان صدور حکم بازداشت از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه علیه مقامات ارشد این رژیم از جمله بنیامین نتانیاهو دریافت کرده است که تل‌آویو را کاملاً نگران کرده است.

علاوه‌بر نتانیاهو، مقامات دیگر صهیونیستی همچون «یوآو گالانت» وزیر جنگ و «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد ارتش این رژیم نیز در لیست افرادی که ممکن است حکم بازداشت آنها صادر شود، دیده می‌شود.

از آنجا که این پرونده از سوی دادگاه لاهه با جدیت پیگیری می‌شود، وب‌سایت «اکسیوس» فاش کرد که نتانیاهو از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مورد ممانعت از صدور حکم بازداشت مقامات ارشد این رژیم از سوی دیوان کیفری بین‌الملل درخواست کمک کرد. اکسیوس اعلام کرد که نتانیاهو خواستار ممانعت از صدور احکامی شد که شخص او و یا وزیر جنگ کابینه‌اش و یا رئیس ستاد کل ارتش این رژیم را هدف قرار می‌دهند.

اکسیوس اعلام کرد اعضای کنگره آمریکا از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات به دادگاه لاهه درخصوص صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات صهیونیستی هشدار داده و آنرا تهدید کردند که چنین اقدامی با پاسخ آمریکا مواجه خواهد شد. آمریکا مخالفت خود را با تحقیقات این دادگاه درباره اقدامات رژیم صهیونیستی در نوار غزه صراحتاً اعلام کرده است. در این رابطه کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید گفت« موضعگیری واشینگتن در مورد تحقیقات دادگاه لاهه کاملاً روشن است و ما آنرا تایید نمی‌کنیم و باور نداریم که این تحقیقات در دایره اختیارات آن باشد».

گفته می شود قضات دیوان بین‌المللی کیفری در پی تهدید آمریکا از اظهارنظر درباره موضوع حکم بازداشت نتانیاهو خودداری کردند.  دیوان بین‌المللی دادگستری ۲۶ ژانویه گذشته در پی شکایت آفریقای جنوبی از نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه، از این رژیم خواست اقداماتی را برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه و توقف تحریک مستقیم به ارتکاب چنین جنایتی در پیش بگیرد.

 نتانیاهو که این روزها در داخل و فضای بین‌المللی تحت فشار است از صدور حکم دادگاه لاهه بسیار وحشت کرده است و به همین خاطر دستبه دامان غربی‌ها شده تا با اعمال فشار قضات لاهه را از صدور حکم جنایی باز دارد. وی در اظهارنظری گفت: «تحت رهبری من، اسرائیل هیچ تلاشی از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه برای تضعیف حق اساسی خود برای دفاع از خود را نمی‌پذیرد و تصمیم‌های این دادگاه بر اقدامات اسرائیل تأثیری نخواهد گذاشت، اما سابقه خطرناکی را ایجاد خواهد کرد که سربازان و شخصیت های عمومی را تهدید می‌کند».

ترس نتانیاهو از بازداشت

با وجود لفاظی نتانیاهو که ادعا می‌کند حکم دادگاه در سیاستهای تل‌آویو تاثیری نخواهد داشت اما درخواست کمک از کاخ سفید برای جلوگیری از صدور حکم در دادگاه لاهه نشان می‌دهد دولت نتانیاهو از روند پیگیری قضایی جنگ غزه بسیار وحشت زده و نگران است.

از نظر حقوقی، حکم بازداشت صادره از سوی دیوان کیفری بین‌المللی علیه نتانیاهو به این معناست که 124 کشوری که اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی را امضا کرده‌اند، موظف به دستگیری نخست‌وزیر اسرائیل و تحویل او به دادگاه در صورت ورود متهمان به خاک این کشورها خواهند بود. این بدان معناست که سران تل‌آویو نمی‌توانند به سایر کشورها سفر کنند، مگر به کشورهایی که پیشاپیش متعهد می‌شوند که آنها را دستگیر نمی‌کنند. روزنامه یدیعوت آحارونوت در این باره نوشت:«این ضربه مهلکی برای نتانیاهو خواهد بود که خود را دولتمردی می‌داند که عاشق سفر در سراسر جهان است. این حکم بازداشت او را تا اطلاع ثانوی در اسرائیل نگه می دارد، حتی پس از خروج او از دفتر نخست وزیری».

 در صورت صدور این حکم، نتانیاهو به لیست جنایتکارانی که قبلاً احکام مشابهی علیه آنها صادر شده است، اضافه می‌شود. از جمله می‌توان به عمر البشیر، رئیس جمهور سابق سودان و جوزف کنی، فرمانده سابق ارتش اوگاندا اشاره کرد.

اسرائیل با اینکه عضو دادگاه لاهه نیست و صلاحیت آن را به رسمیت نمی‌شناسد، اما فلسطین در سال 2015 به عنوان یک کشور عضو در این دادگاه پذیرفته شد و سایر اعضای دیوان کیفری بین‌المللی ملزم هستند که در صورت صدور حکم علیه جنایتکاران جنگی، نتانیاهو را بازداشت و تحویل مقامات ذیربط دهند.

در این رابطه کریم خان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی و وکیل دادگستری بریتانیایی گفت که دفتر او صلاحیت رسیدگی به جنایات در جنگ کنونی بین اسرائیل و گروه‌های مسلح فلسطینی را دارد و اقدامات غیرقانونی همه طرف‌ها را پوشش می‌دهد.

سایر تبعات اعلام جرم علیه مقامات صهیونیستی

به عقیده کارشناسان تبعات صدور حکم دادگاه بین المللی لاهه تنها متوجه تحت تعقیب قرار گرفتن متهمان نشده و ابعادی فراتر خواهد داشت. از یکسو احتمال صدور حکم ممکن است در حمایت‌ غربی‌ها از رژیم صهیونیستی هم تاثیرگذار باشد. در این رابطه، کارشناسان حقوقی صهیونیست نسبت تأثیرات صدور حکم در ایجاد محدودیت‌های دیگری مانند ممنوعیت فروش سلاح به اسرائیل و سایر تحریم‌های اقتصادی هشدار می‌دهند. از اینرو، رسانه‌های صهیونیست اعلام کرده اند که وزارت دادگستری رژیم صهیونیستی در تلاش است تا از صدور این حکم جلوگیری کند.

روی شندروف، معاون سابق مشاور حقوقی اسرائیل در این زمینه معتقد است:«صدور حکم بازداشت می‌تواند مدرک کافی برای متهم کردن اسرائیل به ارتکاب جنایات جنگی باشد». این مسئله وجهه و حیثیت صهیونیست‌ها در جهان را بیش از پیش مخدوش خواهد کرد و به انزوای بیشتر این رژیم در نظام بین‌الملل منجر می‌شود. مقامات تل‌آویو از این نگران هستند که با توجه به درگیری‌های مداوم با گروه‌های مقاومت فلسطین در سالهای آینده، صدور حکم در شرایط کنونی بستر را برای صدور احکام آتی علیه مقامات این رژیم در آینده فراهم می‌کند.  

سران تل‌آویو نگران هستند که با صدور حکم علیه نتانیاهو و ارتش اسرائیل، خشم افکارعمومی جهانی گسترش یابد و دولتها مجبور شوند به حکم دادگاه لاهه تن دهند.

در هفته‌های اخیر خیزش دانشجویان در سراسر جهان، نگران صهیونیست‌ها را افزایش داده است و از موج بی‌سابقه به راه افتاده به وحشت افتاده‌اند و همین مسئله سفر مقامات اشغالگر به سایر مناطق را در آینده با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.

در همین راستا روزنامه «اسرائیل هیوم» گزارش داد که اسرائیل کاتز، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به سفارتخانه‌های این رژیم و نمایندگی‌های دیپلماتیک آن در خارج دستور داد تا آمادگی لازم را برای مقابله با گسترش اعتراضات جهانی علیه رفتار رژیم صهیونیستی در صورت صدور حکم علیه نتانیاهو و ارتش اسرائیل داشته باشند.

اگر دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت نتانیاهو و برخی از مقامات صهیونیستی را به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در غزه صادر کند، ضربه محکمی به رژیم بوده و همچون زلزله‌ دولت تندرو تل‌آویو را به لرزه درخواهد آورد.

از طرف دیگر صدور حکم علیه سران جنایتکار صهیونیستی به لحاظ سیاسی برای دولت آمریکا هم عواقب منفی دارد که در 7 ماه گذشته با حمایت قاطع از رژیم اشغال‌گر در کشتار دهها هزار فلسطینی، شریک جرم و متهم ردیف دوم به حساب می‌آید.

در همین رابطه مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، روز دوشنبه هشدار داد: «اگر دولت بایدن مداخله نکند، دیوان کیفری بین‌المللی می‌تواند برای حکم بازداشت رهبران سیاسی آمریکا، دیپلمات‌ها و پرسنل نظامی، قدرت زیادی به‌ دست آورد». در عین حال طرحی نیز به ابتکار سناتور تام کاتن برای تحریم مقامات دیوان کیفری بین‌المللی که در این تحقیقات دست دارند، در حال آماده‌سازی است. 

بی تردید این مواضع قلدرمآبانه و گردنکشی مقامات آمریکایی در برابر قوانین بین المللی نه تنها نمی‌تواند رژیم صهیونیستی و بویژه نتانیاهو را از باتلاقی که در حال فرو رفتن در آن است، نجات دهد بلکه تنها به منفور شدن هرچه بیشتر دولت آمریکا در سطح بین المللی و تشدید اعتراضات داخلی و بحرانی شدن بیشتر شرایط خواهد انجامید.

ارسال نظرات