دوشنبه ؛ 31 ارديبهشت 1403
19 ارديبهشت 1403 - 09:13

آینده تغییر می‌کند، حتی با یک رأی

شماره معکوس برای تمام کردن کار نیمه تمام ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۱ آغاز شده است، همین جمعه، ۲۱ اردیبهشت برای تعیین تکلیف ۴۵ کرسی از ۲۲ حوزه انتخابیه باید پای صندوق رأی برویم!
کد خبر : 16448

تبیین:

شماره معکوس برای تمام کردن کار نیمه تمام ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۱ آغاز شده است، همین جمعه، ۲۱ اردیبهشت برای تعیین تکلیف ۴۵ کرسی از ۲۲ حوزه انتخابیه باید پای صندوق رأی برویم! فصل حضور ما بار دیگر فرا رسیده است و در این میان نه دشمن بیکار نشسته است و نه برخی جریان‌ها، گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی!

آن‌ها که در دور اول انتخابات مجلس نیز همه هم و غمشان بر این بود تا حضور مردم پای صندوق را بی‌اثر جلوه دهند، این بارهم دوباره بر همان طبل در حال کوبیدن هستند! در پس تلاش آن‌ها برای اینکه رویداد مهم و تأثیرگذار انتخابات را کم اهمیت دهند و صندوق رأی را بی‌رونق کنند، این است مسیر خیابان را پیش روی مردم قرار دهند و اینگونه القاء کنند که اهداف مردم و خواسته آنان نه از برگه رأی که از کف خیابان محقق خواهد شد، همان راهی که اگرچه در ظاهر در میان کلمات خیرخواهانه پیچیده شده است، اما در نهایت اصل هدف آن تجزیه و آشوب و اغتشاش و بحران برای ایران است!

نمونه واضح این موضوع هم، همین خبر سازی‌ها و دروغ پردازی‌های عجیبی و غریب در روز‌های اخیر و در آستانه مرحله دوم انتخابات، درباره یک پرونده درگذشت مشکوک به خودکشی یک دختر جوان در سال ۱۴۰۱ است! دشمنانی که آنقدر هدف ناامن سازی و آشوب در ایران برایشان جدی است که هیچ ابایی ندارند، برند‌های جهانی و معتبر خود را فدای بی ثباتی ایران و تضعیف جمهوری اسلامی کنند! کشور و ملتی که در عملیات وعده صادق نشان داد تا چه حد با صلابت ایستاده است! اما واقعیت این است که همه دلسوزان کشور و وفاداران به انقلاب اسلامی بر این مهم باور دارند اهمیت این دور از انتخابات اگر بیشتر از دور اول نباشد، کمتر نیست؛ از جمله مهم‌ترین دلایل این انتخابات را می‌توان اینگونه برشمرد:

۱- دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در اوضاع جدید منطقه و به عبارت دقیق‌تر شرایط متفاوت جهان از آنچه در اسفند ماه سال گذشته وجود داشت در حال برگزاری است. این وضعیت جدید نتیجه تحولات و تغییرات زیادی است؛ که می‌توان به مواردی، چون دست برتر مقاومت در منطقه در دوران پسا عملیات وعده صادق که نشان اوج صلابت ایران به عنوان رأس این محور است، اعتراضات ضدصهیونیستی در جهان، از شهر‌های غربی و عربی تا دانشگاه‌های جهان از آمریکا تا اروپا گسترش یافته و شاهد سرکوب اعتراضات از سوی دولت‌های غربی هستیم، موفقیت فراجا در برخورد با پدیده بی‌حجابی و اجرای طرح نور با حمایت‌های مردمی، قرارگرفتن مشارکت مردم در جهش تولید که در قالب شعار سال مطرح شده است، لزوم افزایش رضایتمندی مردم به منظور افزایش مشارکت در انتخابات به منزله وظیفه خاص مجلس دوازدهم و... اشاره کرد.

۲- نقش بسیار مهم دیگر که در حضور پای صندوق‌های رأی در ۲۱ اردیبهشت نمی‌توان از آن غفلت کرد، مشخص شدن تکلیف یک ششم کرسی‌های مجلس است، این تعداد کرسی در کیفیت مجلس دوازدهم بسیار اثرگذار خواهد بود، در شرایطی که حتی یک کرسی و یک نماینده نیز با یک رأی، یک ایده و طرح می‌تواند سرنوشت کشور را تغییر داده و به سمت دیگری متمایل کند، واضح است که ۴۵ کرسی نقش سرنوشت سازی در آینده کشور خواهد داشت! آنهم مجلسی که همزمان با تغییر اوضاع داخلی و خارجی بر سر کار خواهد آمد و بی شک عمل و تصمیم و رویکرد آن اهمیت دوچندانی خواهد یافت.

۳- یکی دیگر از موضوعاتی که نشان دهنده این انتخابات است، منطق رأی در مراحل دوم انتخابات است، بر اساس این منطق ارزش رأی در دور دوم بسیار بالاتر است، به این معنا که در مرحله دوم برخی نمایندگان با اختلاف حتی یک رأی وارد مجلس می‌شوند؛ به همین دلیل حتی یک رأی در مرحله دوم انتخابات می‌تواند تأثیر گذار و تعیین کننده باشد!

۴- اهمیت دیگر را باید در نقش این ۴۵ کرسی در انتخاب هیئت رئیسه مجلس دوازدهم مشاهده کرد. در هر صورت انتخاب ریاست مجلس و اعضای هیأت رئیسه نقش مهمی در هدایت مسیر و مدیریت قوه مقننه خواهد داشت! و نمی‌توان به فراکسیون‌ها و جبهه‌های درونی مجلس بی تفاوت باشند.
۵ ـ از دیگر دلایل مهم برای انتخابات ۲۱ اردیبهشت ماه، باقی ماندن کرسی‌های قابل توجه در حوزه انتخابیه تهران است! نمی‌توان کتمان کرد که نقش نمایندگان کلان شهرها، به ویژه تهران بسیار مهم و متفاوت است. نمایندگان تهران به دلیل نقش فرامحلی، موقعیت سیاسی ناشی از فهرست‌های انتخاباتی نقش بسیاری در روند مسائل مدیریتی و اداره آن دارند.

۶- یکی دیگر از موضوعاتی که انتخابات جمعه پیش رو را متفاوت از گذشته می‌کند، تذکر صریح رهبر معظم انقلاب درباره وحدت است، ایشان در سخنان ابتدای سال خود فرمودند: «مسئله‌ی اتّحاد دل‌های مردم است؛ اتّحاد عزم‌ها و اراده‌های مردم است. ما در این زمینه متأسّفانه مشکلاتی داریم، عقب‌افتادگی‌هایی داریم؛ ارتباط و همدلی اجتماعی خیلی مهم است؛ در این زمینه دچار غفلت شدیم؛ خودمان به دست خودمان در وحدت ملّی‌مان اختلال ایجاد می‌کنیم. همه‌ی ما در این غفلت شریکیم؛ همه‌ی ما وظیفه داریم که وحدت ملّی را، اتّحاد مردم را، اتّحاد مردم و مسئولین را حفظ کنیم؛ روزبه‌روز آن را تقویت کنیم؛ این سیاست قطعی نظام جمهوری اسلامی از روز اوّل بوده است. امام بزرگوار از روز اوّل روی یکی از چیز‌هایی که همیشه تکیه می‌کرد، مسئله‌ی «اتّحاد» بود. بعضی‌ها با یکدیگر سر مسائل جناحی، مسائل سیاسی اختلاف پیدا می‌کردند، امام (رضوان الله علیه) به این‌ها نهیب میزد و می‌گفت: «هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بزنید» موضعی که از یک سو خطابش به مردم برای نمایش وحدت و تلاش برای همدلی در جامعه است که بی شک یکی از مظاهر جدی اتحاد ملی، حضور در انتخابات و ایجاد همدلی و نمایش دغدغه‌مندی در کنار یکدیگر با وجود تفاوت سلیقه‌ها، همگرایی برای ساختن آینده ایران و ایستادگی در برابر دشمنان کشور است، و از سوی دیگر خطاب آن به مسئولین و منتخبین ملت در انتخابات پیش رو است که باید اصل را بر هم افزایی برای حل مشکلات داشته باشند و از گرایشات جناحی و تقابل‌های بی‌حاصل فاصله بگیرند؛ و هشدار امام خامنه‌ای (مدظله العالی) نسبت به حرکت‌های افراطی برخی از منتخبان مردم توجه قرار دهند.

ارسال نظرات