دوشنبه ؛ 31 ارديبهشت 1403
10 ارديبهشت 1403 - 10:57

رفح زیر سایه سنگین جنگ؛ نتانیاهو چه در سر می‌پرواند؟

حمله به رفح علاوه بر ایجاد فضای تبلیغاتی جدید برای کاهش اثرات خبر حمله ایران در رسانه‌های صهیونیستی، می‌تواند به نتانیاهو برای خلاص شدن از شر مسئله گروگان‌ها کمک کند.
کد خبر : 16412

تبیین:

با افزایش تهدیدات لفظی سران صهیونیستی، سایه جنگ بر روی شهر رفح در جنوب غزه سنگینی می‌کند.

حضور بیش از یک و نیم میلیون آواره از سراسر غزه در این منطقه، بویژه در اردوگاه‌های اسکان پناهندگان، نتایج فاجعه‌آمیزی را برای هرگونه تهاجم زمینی و هوایی به رفح محتمل کرده است.

با این حال مقامات نظامی و سیاسی رژیم تل‌آویو تاکنون از تهدیدات خود عقب‌نشینی نکرده‌ و خود را در حال تدارک حمله نشان می‌دهند.

دانیال هاگاری، سخنگوی ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی پیشتر در 21 آوریل (2 اردیبهشت) مدعی شده بود که پس از هفته‌ها مذاکره درباره طرح حمله به شهر مرزی رفح، توافقات لازم با طرف مصری به دست آمده و طرح‌هایی برای ادامه عملیات در جبهه جنوبی نوار غزه از سوی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح رژیم آماده شده است.

سه روز یش از آن نیز در 18 آوریل (1 اردیبهشت)، رادیو ارتش این رژیم گزارش داد که ارتش نیروهای کمکی نظامی از جمله توپخانه و نفربرهای زرهی را در اطراف نوار غزه مستقر کرده است که نشان دهنده آمادگی برای حمله زمینی احتمالی به شهر رفح است.

 

 

 این رادیو به نقل از سرلشکر دوتان، فرمانده گردان 932 ارتش اسرائیل گفت که با پایان یافتن عملیات نظامی در اردوگاه آوارگان نصیرات: «ما به سمت رفح خواهیم رفت».

از طرف دیگر طی روزهای گذشته، رفح مورد بمباران شدید اسرائیل قرار گرفته که بارزترین آنها حمله به اردوگاه الشابوره در مرکز شهر و تخریب مسجد الفاروق در همان منطقه و بمباران یک خانه مسکونی در خربة العدس در شرق بوده است.

همچنین صهیونیست‌ها حدود 40000 چادر از چین (برای پناه دادن به فلسطینی‌های آواره) سفارش داده اند که از بندر اشدود در حال دریافت است و اعلام شده که پس از عید فصح یهودیان، تخلیه غیرنظامیان رفح را آغاز خواهند کرد.

 

 

این تحولات پس از آن صورت گرفت که مجلس نمایندگان آمریکا کمک نظامی 13 میلیارد دلاری به اسرائیل را تصویب کرد که حماس آن را "مجوز و چراغ سبزی برای دولت افراطی صهیونیستی برای ادامه تجاوزات وحشیانه خود علیه مردم ما" تلقی کرد.

 

فریب بزرگ منطقه امن

به‌عنوان بخشی از آماده‌سازی برای عملیات زمینی در شهر رفح، در جنوب نوار غزه، دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، طرح ایجاد «منطقه امن بشردوستانه» را مطرح کرده است.

در 22 آوریل، شرکت رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ارتش در حال گسترش "منطقه امن" در نوار غزه با هدف آماده سازی برای عملیات نظامی زمینی برنامه ریزی شده در شهر رفح است. .

به گفته رسانه‌های صهیونیستی این منطقه از شهر المواسی به سمت جنوب در امتداد نوار ساحلی تا حومه منطقه نصیرات امتداد خواهد داشت و این فضا علاوه بر ایجاد 5 حوزه، می‌تواند حدود یک میلیون آواره را در خود جای دهد.

ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی مدعی است که همزمان با این اقدام، روزانه تا 500 کامیون کمک های بشردوستانه به منطقه امن ارسال خواهد کرد.

اما ادعای صهیونیست‌ها از سوی سازمان ملل متحد مورد انتقاد قرار گرفته و این سازمان قبلاً گفته بود که ایجاد مناطق به اصطلاح امن برای فرار غیرنظامیان در بحبوحه بمباران‌های اسرائیل "غیرممکن" است.

در دسامبر گذشته، جیمز الدر، سخنگوی یونیسف از طریق لینک ویدیویی از قاهره به خبرنگاران در ژنو گفت: «مناطق به اصطلاح امن غیرمنطقی و غیرممکن است و من فکر می‌کنم مقامات از این موضوع آگاه هستند».

 فولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز تایید کرد که پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای ایجاد منطقه امن در جنوب نوار غزه قابل قبول نیست.

 ترک در جریان نشست سازمان ملل در مورد وضعیت بشردوستانه در غزه (16 فوریه) گفت: «پیشنهاد اسرائیل در مورد آنچه که منطقه امن می نامد قابل قبول نیست و این منطقه امن نیست و برای تعداد آوارگان مناسب نیست. "

سابقه عملکرد ارتش رژیم صهیونیستی در 7 ماه گذشته نشان می‌دهد این رژیم در طول جنگ غیرنظامیان را اهداف اصلی کشتار نظامی قرار داده و به مناطق حضور غیرنظامی تحت پوشش کنونسیون‌های بین المللی همانند بیمارستان‌ها و پناهگاه‌ها و مدارس و کلیساها نیز حمله کرده است و هیچ جایی را بدون بمباران باقی نگذاشته است.

رفح که 56 کیلومتر مربع وسعت دارد که قبل از شروع جنگ 250000 نفر جمعیت داشت. اما اکنون با حضور تقریبی 1400000 فلسطینی از شهرهای مختلف نوار غزه، بسیار پرتراکم شده و هیچ منطقه امنی نمی‌تواند کفاف اسکان این جمعیت بزرگ را بدهد.

صهیونیست‌ها در اوایل جنگ، رفح را منطقه امن برای غیرنظامیان اعلام کرده بود اما در این مدت حتی تجمعات آوارگان گرسنه که برای دریافت محموله‌های ناچیز کمک‌های بشردوستانه جمع شده بودند نیز از حملات هوایی در امان نبوده و جنایات وحشتناکی همانند کشتار خیابان الرشید به وقوع پیوست.  

 

 

انگیزه‌های نتانیاهو

علی‌رغم تدارکات و تهدیداتی که قریب الوقوع بودن نبرد در رفح را نشان می‌دهد، با این حال همچنان میان تحلیلگران درباره انگیزه‌ها و برنامه‌ریزی نتانیاهو برای روزهای آینده اجماع وجود ندارد و هستند کسانی که مواضع صهیونیست‌ها را صرفاً «جنگ روانی» و تبدیل کردن آن به کارت فشار بر روی میز مذاکره می‌دانند.

این سناریو معتقد است که در میان مخالفت‌های رو به گسترش جهانی و کاهش حمایت‌های سیاسی و تسلیحاتی دولت‌های اروپایی، نتانیاهو و شرکای او در کابینه تندرو امکان جنگی جدید با تبعات نامعلوم برای غیرنظامیان را میسر ندانسته و به دنبال دادن آزادسازی اسرا در مذاکرات، با دادن کمترین امتیاز به حماس و جناح‌های فلسطینی هستند. بنابراین فشار تبلیغاتی می‌خواهد اینگونه القا کند که دو گزینه پیش روی فلسطینیان است: «یا تسلیم یا تهاجم».

نتانیاهو، شامگاه یکشنبه گذشته گفت: در روزهای آینده، فشارهای نظامی و سیاسی را بر حماس افزایش خواهیم داد، زیرا این تنها راهی است که ما برای آزادی گروگان ها داریم. "

وی افزود: ما تاکنون 124 نفر از ربوده شدگان خود را آزاد کرده‌ایم و موظفیم همه آنها را چه زنده و چه مرده به خانه‌هایشان برگردانیم. زندان حماس، رنج آن‌ها و خانواده‌هایشان قلب‌های ما را پاره می‌کند و این عزم ما را بیشتر می‌کندتا آنها را برگردانیم.»

یسرائیل کاتس» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز امروز شنبه در حساب کاربری خود در ایکس گفت اگر دستیابی به توافق تبادل اسرا صورت بگیرد، حمله نظامی اسرائیل به رفح به تعویق می افتد.

از طرف دیگر طرف‌های مصری در ماه‌های گذشته به صراحت مخالفت خود را با عملیات در شهر رفح بارها اعلام کرده‌اند و این با ادعای رسانه‌های صهیونیستی تعارض دارد. یکی از موضوعاتی که رسانه‌های نزدیک به دولت مصر بارها به آن اشاره کرده اند امکان لغو توافقنامه صلح میان دو طرف در صورت انجام چنین حمله‌ای است زیرا احتمال هجوم آوارگان به سمت مرزهای مصر بسیار زیاد است.

اما با وجود اذعان جهانی به تبعات فاجعه‌آمیز تهاجم به رفح و حتی احتمال گسترش درگیری در منطقه، تجربه ماه‌های گذشته نشان داد که تندروترین کابینه صهیونیستی همواره محاسبات خاص خود را دارد.

اولاً بسیاری بر این اعتقادند که اقدام ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی با «عملیات وعده صادق» ضربه سنگینی بر اعتبار و حیثیت سیاسی نتانیاهو تندروهای اسرائیل وارد کرد و فشار بر نتانیاهو از سوی اپوزوسیون به مراتب بیش از پیش شده است. یایر لاپید، رهبر مخالفان رژیم صهیونیستی، در روزهای اخیر حمله جدیدی را به نخست وزیر اسرائیل آغاز کرد و او را متهم کرد که موجب تضعیف «بازدارندگی اسرائیل» شده است و خوستار مذاکره برای بازگرداندن اسرا شد.

در این میان حمله به رفح علاوه بر ایجاد فضای تبلیغاتی جدید برای کاهش اثرات خبر حمله ایران در رسانه‌های صهیونیستی، می‌تواند به نتانیاهو برای خلاص شدن از شر مسئله گروگان‌ها کمک کند. فشار خوانواده‌های اسرای صهیونیست‌ موج دیگری از اعتراضات خیابانی هر روزه علیه کابینه تندرو نتانیاهو را به دنبال داشته است و حمله به رفح یا در نگاه خوشبینانه منجر به آزادی اسرا می‌شود که دستاوردی برای نتانیاهو خواهد شد و یا به طور کلی اسرا در این حمله کشته خواهند شد و نتانیاهو می‌تواند امیداور باشد که بار دیگر افکار عمومی داخلی را به سود خود بسیج کند و توجیهی برای تداوم جنگ بیابد و به مجبور نباشد در میز مذاکره امتیازی به حماس بدهد.

همچنین پیشببرد برنامه کوچ اجباری مردم غزه، غرض دیگری است که تحلیلگران از تمایل نتانیاهو به انجام عملیات حمله به رفح عنوان می‌کنند. تجربه مردم غزه از کلمه منطقه امن، غالباً تداعی کننده «منطقه ای ناامن» است همانند پیدا شدن گورهای دسته جمعی در محوطه بیمارستان شفا. اساساً یکی از اهداف اصلی دولت نتانیاهو از ابتدای جنگ، کوچ اجباری بخشی از مردم غزه به سمت مرزهای مصر و اردن بود که محقق نشد. تأسیس بندر در غزه نیز پروژه دیگری است که تحلیلگران برخلاف ادعای مقامات آمریکایی، آن را نه به منظور ارسال کمک‌های بشردوستانه بلکه در جهت تسهیل ارسال مردم منطقه به اروپا عنوان می‌کنند. بنابراین در میان اصرار مردم غزه‌ به عدم ترک این باریکه، حمله به رفح به بهانه یافتن اسرا گزینه ای است که صهیونیست‌ها برای کوچاندن فلسطینیان می‌توانند داشته باشند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات